کتری لعابی بهتر است یا استیل 

کتری لعابی بهتر است یا استیل 


 

در عادات غذایی ما ایرانی ها معمولا برای وعده صبحانه یک استکان چای وجود دارد و حتی برخی از افراد در طی یک روز به دلایلی مانند خستگی کاری، پذیرایی از مهمان ها و یا مطالعه کتاب ، بیش از یک لیوان چای می نوشند. ضروری است برای دم کردن چای، دمنوش و انواع نوشیدنی های گرم آشپزخانه را مجهز به کتری و قوری کنیم. سوالی که درهنگام خرید کتری و قوری در ذهن مشتری ایجاد می شود این است که کتری لعابی بهتر است یا استیل ؟ 
پاسخ به این سوال وابسته به سلیقه و نیازهای شما می باشد و هیچ گونه بایدی وجود ندارد. اما گاهی اوقات به علت نداشتن اطلاعات درباره مزایا و معایب کتری و قوری ها و انواع آنها ممکن است مجبور به خرید مجدد آن شوید، زیرا مطابق با نیازهای و خواسته های شما نیستند. بنابراین بهتر است در ابتدا انواع کتری ها را بشناسید و بعد درباره جدیدترین و بهترین مدل ست کتری و قوری ها اطلاعات داشته باشید. 

انواع کتری ها 

کتری های برقی : اگر همیشه وقت خود را کم می‌بینید و فقط می‌خواهید آبتان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بجوشد، بهترین نوع کتری چای برای شما به وضوح یک کتری برقی خواهد بود. کتری های برقی معمولا در کمتر از 5 دقیقه آب را بجوش می آورند. اما باید در نظر داشت که برای این نوع از کتری ها باید حتما دسترسی به برق داشته باشید و همچنین فضای مشخصی از روی کابینت و یا کانتر آشپزخانه را برای آن در نظر بگیرید.

کتری های روگازی: کتری های روگازی مورد علاقه کسانی است که از تمام مراحل دم کردن چای به عنوان یک آیین لذت می برند. این نوع از کتری ها اگرچه روشی کندتر از کتری های برقی هستند، اما سبک سنتی واقعی را به آشپزخانه شما می بخشد و طعم قدیمی چای را برای شما به ارمغان می آورند. همچنین یک انتخاب عالی برای کسانی هستند که احساس می کنند آشپزخانه آنها مملو از وسایلی است که باید به برق وصل شوند.
کتری های روگازی دارای مواد مختلفی هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگرچه به طور کلی ارزان تر از کتری های برقی هستند، اما باید به جنس کتری های روگازی دقت کرد زیرا برخی از مواد مورد استفاده در ساخت آنها می توانند چای شما را با کیفیت و طعم متفاوتی آغشته کنند. به همین دلیل در این مقاله  قصد داریم کتری و قوری های لعابی و استیل را با هم مقایسه کنیم، زیرا جزو جدیدترین و رایج ترین ست های کتری و قوری می باشند. 

 برای خرید کتری لوله دار کلیک کنید 

مزایا و معایب کتری لعابی 

به صورت کلی لعاب ترکیبی از پودر شیشه ذوب شده و رنگ ها می باشند که روی سطوحی مانند فلز و خاک رس می چسبند و یک لایه صاف و سخت ایجاد می کند. در واقع لعاب های مرغوب لایه محافظ ایجاد می کنند که واکنشی با عناصر موجود در غذا و آب نمی دهد. و از آنجایی که رنگ به هر خانه و آشپزخانه ای زندگی می بخشد، تولید کنندگان ظروف آشپزخانه برای اینکه کتری ها و قوری ها نیز دارای ظاهری زیبا و رنگی باشند رویه آنها را با روکش های لعابی پوشش می دهند. شستشوی آسان و لکه پذیریی کم کتری های لعابی باعث شده تا نگهداری از آن آسان تر باشد. این نوع از کتری ها را می توان بروی شعله های شدید بدون آسیب به شرط خالی نبودن استفاده کرد. نا گفته نماند که لایه لعابی ضخیم هدایت حرارتی ضعیفی دارد و در نتیجه آب را به آرامی گرم می کند. تنها نکته منفی کتری های لعابی این است که مستعد خراش و شکستگی می باشند.  

 برای خرید کتری لعابی و قوری چینی گلدار کلیک کنید

 

مزایا و معایب کتری استیل

استیل از ایمن ترین متریال برای کتری ها می باشد، زیرا فلزات سنگین و سمی به داخل آب اضافه نمی کند و طعم آب را تحت تاثیر قرار نمی دهد. کتری های استیل بسیار بادوام می باشند و به راحتی شکسته نمی شوند و در صورتی که در اثر ضربه های شدید دچار توررفتگی شوند به آسانی می توانید با ضربه های چکشی آن را به حالت قبل برگردانید. بنابراین کتری های استیل نیاز به مراقبت خاصی ندارند و عمر مفید آنها طولانی می باشد. مزیت دیگر کتری های استیل نسبت به کتری های چدن و لعابی این است که آب را سریعتر به جوش می آورند و بطور یکنواخت گرم می کند. 
دغدغه بسیاری از افراد در هنگام خرید کالاهای استیل این است که نکند در اثر شستشو و بخار آب دچار زنگ زدگی شود و ظاهر زیبایی آنها بعد از مدتی تغییر کند. برای حل این مشکل می توانید از یک قطعه آهنربا استفاده کنید. در صورتی که آهنربا جذب کتری استیل شود یعنی متریال آن ناخالصی دارد و در کوتاه مدت دچار زنگ زدگی می شود. 

نکاتی که در هنگام خرید ست های کتری و قوری باید توجه کرد

دسته نسوز: متداول ترین مدل کتری ها فقط یک دسته در وسط دارند ولی برخی از آنها که ظاهری شبیه به پاسماوری دارند در اطراف آن 2 دسته تعبیه شده است تا جا به جایی و حمل کتری آسان تر باشد. اما به موادی که برای ساخت دسته کتری ها به کار رفته دقت کنید، زیرا اگر عایق نباشد شما باید از دستکش های فر و یا پارچه برای جابه جایی آنها استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از داغ شدن دسته های نسوز نیز باید کتری را بروی شعله متناسب با آن قرار دهید، یعنی اگر کتری شما 2 لیتر است نباید آن را بروی شعله بزرگ اجاق گاز قرار داد زیرا در اینصورت دسته کتری در معرض مستقیم حرارت قرار می گیرد. 

سوت دار: اگر می خواهید که از سوخته شدن کتری بعد از بخار شدن تمام آب داخل آن جلوگیری کنید و یا در زمان مهمانی ها، بعد از بجوش آمدن آب به شما هشدار داده شود و مدام در حال رفت و آمد به آشپزخانه برای چک کردن آب کتری نباشید، کتری های سوتی بسیار کاربردی می باشند. بنابراین سوت یک ویژگی ایمنی برای جلوگیری از خشک شدن کتری ها می باشد که می تواند خطرناک باشد و همچنین به پوشش برخی از فلزات آسیب بزند. 

 گنجایش: کتری ها را براساس مقدار آبی که درون آن جای می گیرد نیز می توان تقسیم بندی کرد. واحد گنجایش کتری ها لیتر می باشد که معمولا از 2 تا 5 لیتر را برای مصارف خانگی شامل می شوند. ظرفیت کتری های 2 لیتر برابر با 8 لیوان آب می باشد که برای جلوگیری از سرریز شدن آب در هنگام جوش آمدن بهتر است کتری را با مقدار آب کمتری پر کنید. 

نوع دهانه خروجی: معمولا کتری ها یک لوله خروجی با طول و زاویه متفاوت دارند که به آنها کتری های لوله ای گفته می شود. اما اگر انتخاب شما کتری های 5 لیتری و با حجم زیاد می باشد بهتر است از کتری های شیردار که نمای شبیه به سماوری ها دارند را خریداری کنید. زیرا جابه جایی و خم کردن کتری های بزرگ برای پر کردن قوری ها بسیار سخت می باشند و ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

 برای خرید کتری شیردار با قوری فوما کلیک کنید 

 

سخن پایانی 

با توجه به مطالب فوق معمولا نو عروسان برای اینکه لوازم آشپزخانه آنها با یکدیگر ست باشند کتری های لعابی را به دلیل اینکه رنگ بندی های متنوعی دارند بیشتر مورد پسندشان می باشد، اما همان طور که گفته شد اگر می خواهید کتری که خریداری می کنید برای سالیان طولانی قابل استفاده باشند کتری های استیل مناسب تر می باشند و اگر از متریال ضد زنگ باشند ظاهر براق و زیبای آنها آسیبی نمی بینند. در هنگام خرید کتری لعابی یا استیل ممکن است شما اصطلاح کتری لوله دار و شیردار را ببینید که کتری شیردار نمای شبیه به سماورها را دارند و کتری لوله دار همان ظاهر لوله ای معمولی آن می باشد. حتما به دسته نسوز کتری دقت داشته باشید تا مجبور نباشید برای جابه جا کردن آن از دستگیره پارچه ای و یا دستکش فر استفاده کنید. لازم به یادآوری است برای جلوگیری از سیاه یا دودیشدن کتری های لعابی حتما آن را روی شعله اجاق گازی که متناسب با پهنای کتری است، قرار دهید. 

برای دسترسی مشتریان عزیز به انواع ست های کتری و قوری فروشگاه لوکس پلاست آنها را در دسته بندی مجزای به نام کتری و قوری قرار داده است .

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.